Ciri-ciri keusahawanan Tan Sri Loh Boon Siew
Antara
ciri-ciri keusahawanan yang dikenalpasti ada pada Tan Sri yang berjaya
menjadikan beliau sebagai seorang usahawan yang berjaya dan amat
disegani di Malaysia adalah:
Berorientasikan Peluang
Semasa
melakukan lawatan ke Osaka, Jepun pada tahun 1954, Tan Sri terlihat
sebuah motorsikal bersaiz kecil atau ‘cub’ yang didapati sesuai untuk
dibawa masuk ke Malaysia. Menurut sejarah, Tan Sri sanggup mengejar
motorsikal terbabit untuk melihat dengan lebih dekat lagi ciri-ciri
motorsikal terbabit. Ini kerana beliau berpendapat bahawa motorsikal
jenis Honda tersebut amat sesuai untuk digunakan kerana saiznya yang
kecil dan ringan sesuai untuk orang Asia yang rata-rata bersaiz kecil
berbanding dengan motorsikal buatan Eropah.
Pada
ketika itulah, Tan Sri dapat melihat motorsikal Honda ‘cub’ sebagai
satu peluang bagi beliau untuk dijual di Malaysia. Lantaran itu, Tan Sri
telah berjaya mempengaruhi pengeluar motorsikal terbabit iaitu Honda
Motor Japan Limited untuk melantik beliau untuk menjadi pengedar tunggal
motorsikal Honda di Malaysia.
Dengan
ciri orientasi peluang ini telah berjaya menjadikan Tan Sri sebagai
usahawan yang berjaya. Kemampuan untuk menghidu peluang yang ada jelas
menjadi kelebihan bagi seseorang individu untuk menjadi usahawan yang
berjaya.
Kemampuan Untuk Berwawasan
Sebagai
usahawan yang berjaya, Tan Sri dilihat sebagai seorang yang mempunyai
wawasan yang tinggi untuk syarikat yang beliau tubuhkan untuk membawa
masuk motorsikal Honda ke Malaysia. Ini dapat dilihat dengan terbinanya
kilang motorsikal yang pertama di Malaysia iaitu Boon Siew Assembly
Plant milik Boon Siew Sdn Bhd di Kawasan Perindustrian Mak Mandin, Pulau
Pinang. Dengan terbinanya kilang ini pada tahun 1969, motorsikal Honda
tidak lagi dipasang di Jepun tetapi ia dipasang di Malaysia seterusnya
dapat menjimatkan kos pemasangan dan jualan.
Dengan
terbinanya kilang ini, Boon Siew Sdn Bhd juga telah memperkenalkan
beberapa model terbaru motorsikal Honda bermula pada tahun 1971 iaitu
model Honda S90Z. Pada hari ini, terdapat pelbagai jenis motorsikal
Honda yang berada di pasaran.
Dengan
sikap yang berwawasan tinggi inilah yang memacu Tan Sri Loh Boon Siew
untuk terus berjaya terutama dalam bidang permotoran. Tidak semua
usahawan mempunyai kemampuan untuk melihat ke hadapan seperti Tan Sri.
Sikap positif ini senjata utama di dalam usaha beliau untuk terus
bergerak maju di dalam industri permotoran Malaysia.
Berkeyakinan Tinggi dan Optimistik
Walaupun
Tan Sri ialah seorang yang buta huruf dan tidak mempunyai latar
belakang akademik yang tinggi dan formal, ini tidak bermakna beliau
tidak boleh menjadi seorang yang berjaya. Berbekalkan dengan daya
ingatan yang kuat dan semangat untuk maju dan berjaya yang tinggi, Tan
Sri berjaya untuk memanipulasi kemampuan daya ingatan beliau untuk
menjadi seorang yang berjaya. Ini terbukti dengan kejayaan Tan Sri untuk
mempengaruhi Honda Motor Limited Japan untuk melantik beliau sebagai
pengedar tunggal motorsikal Honda di Malaysia
Kemampuan
beliau untuk mempengaruhi pihak pengurusan Honda Motor Limited Japan
ini dilihat sebagai satu kejayaan yang besar bagi rakyat Malaysia. Ini
disebabkan bukannya mudah untuk mempengaruhi pihak pengurusan Honda
Japan apatah lagi untuk membawa produk keluaran mereka ke negara yang
pernah dijajah oleh tentera Jepun. Dengan persepsi rakyat Malaysia yang
negative di mana timbul kemungkinan tidak ingin atau tidak mahu membeli
barangan keluaran negara yang pernah menjajah di Malaysia iaitu Jepun,
sedikit sebanyak tidak menggugat minat Tan Sri untuk menjual motorsikal
Honda di Malaysia.
Berbekalkan
dengan keyakinan tinggi yang ada pada Tan Sri terhadap motorsikal Honda
ini, jualan keseluruhan motorsikal Honda di Malaysia telah pun
menjangkau lebih 2 juta unit sehingga ke hari ini. Sikap yakin untuk
berjaya, optimistik dan berfikiran positif inilah yang telah menjadikan
Tan Sri seorang usahawan yang berjaya.
Mempunyai Tahap Komitmen dan Keinginan Untuk Berjaya Yang Tinggi
Tan
Sri juga dilihat sebagai seorang yang mempunyai tahap komitment yang
tinggi di dalam bidang permotoran. Daripada seorang pelatih mekanik pada
awal ketibaan beliau di Malaysia sehinggalah beliau berjaya menjadi
pengedar tunggal yang sah bagi mengedar dan menjual motorsikal Honda.
Komitmen beliau bukan sahaja tertumpu kepada penjualan motorsikal Honda
semata-mata tetapi atas dasar minat dan komitmen yang tinggi beliau
mendirikan kilang motorsikal yang pertama di Malaysia yang terletak di
Mak Mandin pada tahun 1969.
Untuk
menjadi seorang usahawan yang berjaya seperti Tan Sri Loh Boon Siew,
seseorang itu hendaklah mempunyai tahap komitment dan minat yang sangat
tinggi terhadap bidang yang diceburi. Dengan komitmen yang tinggi ini,
ia dapat membantu individu terbabit untuk menjadi seseorang yang yang
berjaya dalam bidang yang diceburi.
Mengambil Risiko Yang Sederhana
Kami
juga mendapati Tan Sri adalah seorang usahawan yang mengambil risiko
secara sederhana. Ini dapat dilihat dengan terbinanya kilang motorsikal
yang terletak di Mak Mandin. Dengan terbinanya kilang ini, maka jualan
dan permintaan terhadap motorsikal dapat dipenuhi secara konsisten.
Ini
kerana sekiranya berlaku masalah di Negara Jepun, motorsikal Honda
masih dapat dikeluar dan dijual kerana ia dibuat di Malaysia sendiri.
Ini juga secara tidak langsung dapat mengurangkan kos jualan akibat
cukai import yang dikenakan terhadap setiap motorsikal yang diimpot
terus dari Jepun.
Walaupun
Boon Siew Sdn Bhd telah berjaya menjadi sebuah syarikat yang terkenal
dan disegani di dalam bidang permotoran, Tan Sri mengambil keputusan
untuk tidak menyenaraikan Boon Siew Sdn Bhd di Bursa Malaysia. Sehingga
hari ini, Boon Siew Sdn Bhd masih lagi menjadi sebuah syarikat Sendirian
Berhad. Ini secara tidak langsung dapat menjamin kestabilan syarikat
kerana pegangan saham syarikat adalah terhad kepada keluarga Tan Sri
atau pihak yang berkepentingan dengan Tan Sri sahaja.
Faktor-Faktor Persekitaran Luaran
Walaupun
perjalanan Tan Sri untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya nampak
mudah tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Senario ini bukan hanya
berlaku terhadap Tan Sri sendiri malahan hampir kesemua usahawan yang
berjaya pada hari ini telah melalui liku-liku yang sama sebelum bergelar
usahawan yang berjaya. Ini kerana di dalam dunia keusahawanan,
faktor-faktor persekitaran luaran dapat menjejaskan perjalanan seseorang
individu untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya. Antara
faktor-faktor luaran yang perlu dinilai oleh seseorang usahawan adalah:
Politik dan Perundangan
Faktor
ini adalah faktor yang terpenting yang harus diberi perhatian oleh
seseorang usahawan. Ini kerana faktor politik dan perundangan yang
stabil bagi sesebuah negara dapat menjamin kestabilan ekonomi negara
terbabit.
Seperti
Tan Sri, kestabilan politik di Malaysia pada permulaan perniagaan
beliau telah berjaya membantu beliau untuk berjaya. Ini berikutan
ekonomi Malaysia pada ketika itu sedang giat dirancang oleh kerajaan
kerana negara baru sahaja merdeka. Sudah tentu dengan kejayaan Tan Sri
untuk mendapatkan lesen sebagai pengedar tunggal Honda di Malaysia
mendapat sokongan kuat dari kerajaan Malaysia. Ini secara tidak langsung
dapat meningkatkan tahap ekonomi negara pada ketika itu.
Ekonomi
Seorang
usahawan yang berjaya juga harus mampu meramalkan pertumbuhan ekonomi
sesebuah negara itu. Ini kerana pertumbuhan ekonomi yang stabil dapat
memacu kepada pertumbuhan ekonomi yang mampan dan seterusnya dapat
membantu usahawan untuk berjaya.
Walaupun
pada permulaan perniagaan Tan Sri hanya dengan berbekalkan dengan hanya
15 buah motorsikal yang dibawa masuk ke Malaysia, akan tetapi dengan
keadaan ekonomi yang sedang bertumbuh maju selepas kemerdekaan telah
menyebabkan permintaan yang tinggi terhadap motorsikal berbanding dengan
kereta. Ini disebabkan keadaan sosio-ekonomi rakyat Malaysia pada
ketika itu belum lagi betul-betul berkembang maju.
Sosio-budaya
Faktor
sosio-budaya ini terbahagi kepada dua iaitu perubahan demografi dan
juga keadaan sosial masyarakat setempat. Kedua-dua faktor ini sekiranya
dapat diramal dengan sempurna ia dapat membantu usahawan untuk
mengenalpasti potensi dan peluang perniagaan. Faktor sosio-budaya ini
juga dapat mengenalpasti kuasa membeli pengguna.
Selepas negara Malaysia mendapat kemerdekaan pada tahun 1957, trend sosial rakyat pada ketika
itu mula berubah. Dengan hanya berbasikal untuk ke satu tempat seperti
ke pejabat, rakyat Malaysia pada ketika itu sudah diperkenalkan dengan
motorsikal oleh penjajah sebelum kemerdekaan. Tetapi kebanyakan
motorsikal yang dibawa masuk oleh penjajah adalah bersaiz besar seperti
jenama Norton yang tidak sesuai dengan saiz tubuh badan yang kecil
masyarakat Malaysia.
Dengan
melihat keadaan sosio-budaya yang sedang berubah inilah, Tan Sri Loh
Boon Siew telah berjaya mengenalpasti peluang perniagaan yang baru iaitu
dengan menjual motorsikal saiz yang kecil dan ringan atau lebih
dikenali dengan motorsikal ‘cub’.
Persaingan
Persaingan
juga memainkan peranan yang penting di dalam bidang usahawan. Seseorang
usahawan itu harus mengenalpasti pesaing mereka agar mereka dapat
mengenalpasti kelebihan dan kelemahan masing-masing. Persaingan yang
sihat dikalangan usahawan dapat memajukan sesebuah perniagaan akibat
dari kemunculan inovasi-inovasi yang baru terhadap sesuatu produk
tersebut.
Bagi
Boon Siew Sdn Bhd, pada awal perniagaannya kadar persaingan adalah amat
sedikit. Ini adalah disebabkan pada ketika itu tidak ramai individu
yang menceburi bidang keusahawanan khususnya dalam bidang permotoran.
Dengan sedikit strategi pemasaran yang baik, Boon Siew Sdn Bhd telah
berjaya untuk memonopoli industri penjualan motorsikal di Malaysia.
Pelanggan/Pengguna
Faktor
ini juga amat penting untuk diberi perhatian oleh usahawan. Ini kerana
pelanggan atau pengguna inilah yang bakal menjadi penentu kejayaan
sesebuah perniagaan tersebut. Sekiranya produk yang disediakan gagal
memenuhi kehendak pengguna, sesebuah perniagaan itu boleh mengalami
kegagalan.
Pengguna
ini juga adalah cabang pemasaran yang terbaik bagi sesebuah perniagaan
kerana sekiranya produk yang disediakan berkualiti dan memenuhi kehendak
mereka, sudah tentu produk itu akan terus menjadi perhatian mereka.
Walaupun
motorsikal Honda dari negara Jepun iaitu negara yang pernah menjadi
penjajah Malaysia satu ketika dulu, Tan Sri percaya bahawa motorsikal
yang bakal dijual akan diminati ramai. Ini dapat dibuktikan dengan hanya
12 tahun menceburi bidang permotoran Malaysia, motorsikal Honda telah
mendapat status No. 1 Perjualan Terbaik Motorsikal pada tahun 1970.
Dengan berbekalkan motto “You meet the nicest people on a Honda”, ia
secara tidak langsung telah menjadikan jenama Honda sangat popular di
Malaysia pada ketika itu.
Proses Kreativiti
Walaupun
Tan Sri adalah seorang yang buta huruf dan tidak mempunyai latar
belakang akademik yang tinggi serta formal, ia tidak menghalang Tan Sri
daripada menjadi seorang usahawan yang berjaya. Ini dapat dilihat dengan
kejayaan motorsikal Honda untuk menjadi motorsikal nombor satu di
Malaysia sehingga ke hari ini. Tan Sri Loh Boon Siew ialah seorang yang
mempunyai tahap daya ingatan yang sangat tinggi.
Dengan
keyakinan yang tinggi untuk berjaya, Tan Sri dilihat telah berjaya
mengenalpasti satu produk yang jelas amat diperlukan oleh rakyat
Malaysia iaitu motorsikal bersaiz kecil dan ringan. Apabila Tan Sri ke
Osaka, Jepun pada tahun 1957, Tan Sri telah melihat sebuah motorsikal
yang bersaiz kecil dan ringan berada di jalan raya bandar Osaka, Jepun.
Maka timbullah idea Tan Sri untuk cuba menjual motorsikal jenis ini di
Malaysia.
Lantaran
itu, Tan Sri terus berhubung dengan Honda Motors Japan Limited bagi
mendapatkan hak untuk menjadi pengedar tunggal di Malaysia. Tan Sri juga
dilihat telah menjanakan idea yang bernas iaitu dengan membina kilang
motorsikal di Mak Mandin. Langkah proaktif ini telah berjaya memastikan
motorsikal Honda terus diminati di Malaysia. Dengan terbinanya kilang
ini, ia dapat menjamin kestabilan harga jualan motorsikal Honda di
Malaysia di mana faktor-faktor kenaikan duti import dapat diminimakan
kerana pengeluaran motorsikal Honda dibuat secara domestik.
Selain
daripada aktif dalam bidang permotoran, Tan Sri juga telah
memperluaskan usaha niaganya dalam pembangunan hartanah, perladangan dan
perhotelan melalui syarikat perlaburannya iaitu Oriental Holdings Sdn
Bhd. Oriental Rubber and Palm Oil Sdn Bhd adalah anak syarikat kepada
Oriental Holdings Sdn Bhd yang mengembangkan usaha niaga dalam sektor
perladangan khususnya kelapa sawit ke
Indonesia pada tahun 1994. Ini menunjukan Tan Sri adalah seorang yang
kreatif di mana beliau tidak mahu bergantung kepada satu bidang
peniagaan (permotoran) sahaja.
Melalui
kenyataan di atas, kita dapat melihat bahawa proses kreativiti amat
diperlukan untuk menjadi usahawan yang berjaya. Usahawan tidak perlu
untuk menjadi terlalu kreatif di dalam mengenalpasti produk yang
dipasarkan. Seperti Tan Sri, idea beliau hanya timbul semasa lawatannya
ke Osaka, Jepun. Idea yang timbul secara tiba-tiba atau “prompt idea’
inilah telah menjadikan beliau usahawan yang berjaya.
Comments
Post a Comment